Redegjørelse etter åpenhetsloven.

 

Innledning

Åpenhetsloven trådte i kraft 1.juli 2022. Formålet med loven er å fremme virksomheters oppmerksomhet og respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Loven skal også sikre allmenheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheten håndterer sin menneskerettighetsrisiko.

Denne redegjørelsen utgis av Stiftelsen Fyrlykta og dekker hele Fyrlyktas virksomhet.

 

Stiftelsens formål hentet fra vedtektene:

Stiftelsens formål er å drive og utvikle tjenester innen helse og sosialt arbeid, herunder innen barnevern, skole, utdanning, rehabilitering, psykisk helsevern mv.

Fyrlykta er en ideell og allmennyttig stiftelse uten erverv til formål. Overskudd av virksomheten skal benyttes til å realisere stiftelsens formål.

 

Stiftelsen Fyrlykta er organisert på følgende måte:

Stiftelsen Fyrlyktas øverste organ er styret. Styret velges av et råd som i tillegg har til oppgave å påse at styret styrer etter vedtektene. Rådet har også til oppgave å oppnevne stiftelsens revisor. Styret ansetter daglig leder som er ansvarlig for den daglige driften. Daglig leder har en ledergruppe bestående av to andre ledere. Den daglige driften i stiftelsens regioner er delegert til regionleder som får oppfølging fra ledergruppen.

 

Fyrlykta har etablert følgende retningslinjer og rutiner for å håndtere faktiske og mulige negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold:

Fyrlykta har forpliktet seg til å opptre ansvarlig og sikre respekt for menneskerettigheter og arbeidstakerrettigheter. Dette er inkludert i stiftelsens personalhåndbok. Daglig leder er ansvarlig for dette og rapporterer til styret minimum årlig. Det er etablert følgende rutiner i stiftelsen som ivaretar faktiske og mulige negative konsekvenser:

–        Rutiner for ansettelse

–        Rutiner for oppfølging av ansatte og ledere

–        Rutiner for avvikshåndtering

–        HMS håndbok inkludert varslingsrutiner. Varsling skal skje til nærmeste leder eller direkte til daglig leder. Varsling kan skje anonymt.

Leverandører til stiftelsen må kunne gi tilfredsstillende erklæringer knyttet til deres drift og underleverandører. Dette blir avkrevd når ansatte eller ledere i Fyrlykta vurderer det kan være behov for det.

 

Fyrlykta utfører løpende aktsomhetsvurderinger:

Igjennom arbeidet med implementering av kravene i åpenhetsloven har Fyrlykta benyttet rammeverket til Hovedorganisasjonen Virke, hvor Fyrlykta er medlem. Det ble først utført en bred risikokartlegging for å identifisere mulige områder innenfor virksomheten som kan være tilknyttet risikoforhold. I etterkant av dette er det gjort gjennomgang av de leverandører Fyrlykta benytter seg av. Fyrlykta er ingen stor organisasjon, så det er god oversikt på de ulike leverandører stiftelsen benytter.

 

Igjennom forberedende arbeid og kartlegging er det funnet følgende negative konsekvenser eller vesentlig risiko:

Det er ikke avdekket noen negative konsekvenser siden loven trådte i kraft. Daglig leder vurder er at det er god oversikt over hvilke leverandører som benyttes og deres troverdighet. Det er ei heller påvist noen form for vesentlig risiko.

 

For å begrense vesentlig risiko for negative konsekvenser har vi iverksatt følgende tiltak:

Daglig leder har kontinuerlig oversikt over alle inngåtte avtaler og vurderer disse opp imot gjeldende retningslinjer. Daglig leder har det overordnede ansvaret for dette og minner om rutiner der hvor ansvar delegeres. Ansvaret faller til sist på daglig leder selv når oppgaver er delegert.

 

Tiltak i dag og for kommende år:

 

Henvendelser

Fyrlykta vil utstede redegjørelser og besvare henvendelser knyttet til åpenhetsloven. Informasjon bes rettet til følgende epost: post@fyrlykta.no

 

Denne redegjørelsen er oppdatert og godkjent av styret i Stiftelsen Fyrlykta 28.mai 2024

Lenke til signert versjon av redegjørelse: Åpenhetsloven 2024 Fyrlykta